УЧНІВСЬКЕ САМОВРЯДУВАННЯ
Шкільний парламент Перегонівського НВК
Учнівське самоврядування — це не наглядова структура, а спосіб організації життя колективу.
Між радою учнівського самоврядування, педагогічним колективом та батьками існує нерозривний зв’язок, як між рівноправними партнерами. Рада учнівського самоврядування є вищою законодавчою ланкою для учнівських рад класних колективів, її рішення є обов’язковим для них. У свою чергу рада враховує інтереси й запити кожного класу через чітко налагоджені соціологічні та інформаційні служби. Виходячи з даних соціологічних опитувань усіх членів учнівського колективу, створюються центри розвитку творчих здібностей, їх кількість буває кожен рік різною. Вона визначається потребами та завданнями на поточний навчальний рік.
ЕТАПИ РОЗВИТКУ УЧНІВСЬКОГО САМОВРЯДУВАННЯ
Під час організації учнівського самоврядування необхідно враховувати три взаємопов’язані етапи його розвитку.
Перший етап — організаційна робота. Його головне завдання полягає в зосередженні уваги педагогічного та учнівського колективів до проблем учнівського самоврядування, вивчення науково-методичної літератури, проведення нарад з директором, засідань методичних об’єднань класних керівників, батьківських, учнівських зборів із проблем організації учнівського самоврядування в навчальному закладі.
На цьому етапі розв’язуються такі питання:
- розробляється оптимальна структура учнівського самоврядування з урахуванням специфіки школи;
- визначаються мета й завдання учнівського самоврядування;
- розробляється документація (положення, інструкції, пам’ятки);
- визначаються права та обов’язки органів учнівського самоврядування (кожного органу з урахуванням структури);
- обирається актив.
На другому етапі здійснюється безпосередня робота учнівського самоврядування: організовується практична діяльність органів учнівського самоврядування, уточнюються функції кожного виконавчого органу, його членів відповідно до їхніх прав і обов’язків, проводиться систематичне навчання активу з питань планування, проведення засідань, рейдів, чергувань тощо.
Третій етап характеризується постійним удосконаленням організаційної діяльності учнів. На цьому етапі:
- розширюється роль учнівського самоврядування в житті школи в міру нагромадження дітьми організаторського досвіду
- створюються нові підструктури (тимчасові формування, об’єднання, клуби за інтересами тощо)
- розширюються права та обов’язки органів учнівського самоврядування, удосконалюється його структура.
Важливою умовою педагогічного керівництва учнівським самоврядуванням на третьому етапі є постійний пошук нових форм та методів організаційної діяльності учнів.
Практична робота щодо організації учнівського самоврядування в школах починається зі створення творчих груп із представників педагогічного та учнівського колективів. У подальшій роботі це може бути такий орган, який обирається загальношкільними зборами чи конференцією. До його складу входять досвідчені представники педагогічного колективу та найбільш активні учні. Завданнями цього органу є:
- розробка та затвердження на загальношкільних зборах (конференції) документації з усіх напрямів роботи учнівського самоврядування;
- організація дійового контролю за виконанням рішень загальношкільних зборів (конференцій) з цієї проблеми.
ФУНКЦІЇ САМОВРЯДУВАННЯ В ШКОЛІ
- Забезпечення порядку в школі, організація чергувань у школі, класах.
- Організація дозвілля на перервах.
- Проведення загальношкільних лінійок, зборів, конференцій, виставок.
- Організація самообслуговування в класах, контроль за дотриманням санітарно-гігієнічних вимог.
- Організація роботи зі збереження шкільного майна, води, електроенергії, підручників.
- Організація роботи з благоустрою території школи, шкільної теплиці.
- Керівництво роботою гуртків у молодшій школі.
- Підготовка й проведення конкурсів, творчих свят, змагань.
- Контроль за відвідуванням школи учнями.
- Заслуховування звітів органів учнівського самоврядування.
- Організація трудових загонів старшокласників.
- Надання допомоги в організації оздоровчих таборів молодших школярів.
- Проведення соціологічних досліджень із проблем життєдіяльності учнівських колективів.
- Участь у розробці плану роботи школи на новий навчальний рік.
- Участь у проведенні педагогічних рад, на яких розглядаються питання життєдіяльності учнівських колективів.
ТЕХНОЛОГІЇ ОРГАНІЗАЦІЇ УЧНІВСЬКОГО САМОВРЯДУВАННЯ В ШКОЛІ
- Аналіз та оцінка реального стану організації учнівського самоврядування в школі, формування комплексу проблем. Яким є учнівське самоврядування сьогодні?
- Аналіз реальних можливостей членів педагогічного колективу для організації консультативної роботи з органами учнівського самоврядування.
- Вивчення досвіду участі учнів в організаторській діяльності.
- Вивчення науково-методичної літератури з проблем організації учнівського самоврядування, проведення педагогічної ради, засідань методичних об’єднань класних керівників, учнівських зборів, конференцій із цієї проблеми.
- Розробка переліку ідей, вибір найбільш прогресивної і реалістичної ідеї («Яким сьогодні повинне бути учнівське самоврядування?»); розробка концепції ідеї («Чому так повинно бути?»); створення програми («Що, як і коли треба робити?»).
- Розширення ролі учнівського самоврядування в житті школи в міру нагромадження дітьми організаторського досвіду.
- Розробка системи заходів щодо забезпечення гласності роботи органів учнівського самоврядування.
- Діагностика різних аспектів розвитку й функціонування моделі учнівського самоврядування, систематичний моніторинг учнівської думки, створення на їх підставі нових підструктур (тимчасових формувань, об’єднань, клубів за інтересами тощо).
- Організація дійового контролю за виконанням рішень учнівського самоврядування.
- Створення системи стимулювання творчого самовдосконалення лідерів учнівського самоврядування.
СИСТЕМА УЧНІВСЬКОГО САМОВРЯДУВАННЯ В НВК
Виходячи з вищезазначеного, в нашому НВК діє учнівська рада самоврядування "Шкільний парламент", метою якої є:
- Виховання активної життєвої позиції та лідерських якостей;
- Створення сприятливих умов для громадської діяльності;
- Формування активної громадянської позиції;
- Створення умов для реалізації школярами своїх інтересів і здібностей;
- Формування вміння планувати, обирати головні напрямки в роботі, правильно розподіляти обов’язки;
- Формування вміння чітко реалізовувати контроль і перевірку виконання обов’язків, організацію координації дій.
Враховуючи мету, було визначено такі основні завдання:
- підготовка та проведення конкурсів, творчих звітів, змагань;
- забезпечення порядку в НВК, організація чергування в закладі, у класах;
- організація дозвілля на перервах;
- проведення загальношкільних лінійок, зборів, конференцій, виставок;
- організація роботи із збереження шкільного майна;
- організація роботи із благоустрою території НВК;
- контроль за відвідуванням учнями НВК;
- заслуховування звітів органів учнівського самоврядування;
- проведення соціологічних досліджень з проблем життєдіяльності учнівських колективів.
Діяльність учнівського самоврядування базується на принципах:
- Добровільність і рівноправність;
- Конструктивна взаємодія;
- Пошук згоди та компромісу за будь-яких обставин;
- Демократичне обговорення рішень;
- Повага до інтересів і думки кожного, підтримка ініціатив;
- Особиста відповідальність за виконання прийнятих рішень;
- Самоорганізація.
Діяльність учнівського самоврядування спрямована на:
- підвищення якості навчання;
- зміцнення свідомої дисципліни;
- організацію позакласно-виховної роботи;
- розвиток ініціативності і творчої діяльності учнів;
- реалізацію прав і обов’язків школярів.
Учень у системі самоврядування:
- усвідомлює свою суспільну значущість;
- реально оцінює свої можливості та здібності, зміст конкретної роботи й тих функцій, які на нього покладено;
- засвоює на практиці свої права та обов’язки;
- формує управлінські уміння;
- розвиває здатність до самоаналізу, самовиховання, самореалізації;
- осмислює власну роль у життєдіяльності класу;
- орієнтується на досягнення соціально-корисної мети;
- розвиває соціальні якості, життєві компетенції;
- підвищує громадську активність.
Класний колектив у системі самоврядування:
- усвідомлення учнями, що всі проблеми класного життя вони вирішують самостійно;
- участь усіх членів класного колективу в спільній діяльності;
- розуміння учнями завдань, змісту і сутності колективної діяльності;
- уміння бачити мету своєї діяльності, формулювати її, визначати шляхи реалізації;
- уміння самостійно планувати, організовувати роботу, коригувати зусилля різних ланок самоврядування, постійно здійснювати самоконтроль;
- розвиток уміння прогнозувати, аналізувати свою діяльність, об’єктивно її оцінювати;
- пошук ефективних форм і методів діяльності колективу.
Класний керівник у системі самоврядування:
- консультант, порадник, партнер;
- сприяє демократизації життя в класі;
- контролює умови для навчання та змістовного дозвілля учнів;
- контролює виконання шкільного режиму, процес фізичного вдосконалення учнів, пропагує здоровий спосіб життя;
- сприяє навчальній, творчій, спортивній діяльності учнів, створенню різноманітних гуртків, об’єднань за інтересами;
- контролює дотримання санітарно-гігієнічних вимог, правомірної поведінки, організацію чергування в класі;
- проводить (з залученням школярів) масові заходи в класі;
- проводить соціологічне дослідження серед учнів;
- сприяє становленню іміджу класу, школи.
СТРУКТУРА УЧНІВСЬКОГО САМОВРЯДУВАННЯ НВК
Функції керівних органів Шкільного парламенту
Голова Шкільного парламенту:
- Здійснює загальне керівництво учнівського самоврядування;
- Готує і проводить засідання мерії;
- Спрямовує роботу мерії;
- Контролює роботу департаментів;
- Організує та проводить учнівські конференції.
Заступники:
- Надають щоденну допомогу голові, в разі відсутності – заміщують його;
- На засіданнях ради доповідають про виконану роботу;
- Контролюють роботу департаментів;
- Допомагають в оформленні документації.
Секретар:
- Забезпечує оперативне інформування учнів НВК
- На засіданнях Ради відповідає за виконану роботу;
- Допомагає в оформленні документації.
ЗМІСТ ДІЯЛЬНОСТІ ОРГАНІВ САМОВРЯДУВАННЯ
Навчальна комісія створюється для розвитку пізнавальних інтересів учнів, творчого підходу та активної позиції в навчальному процесі, для пошуку нових навчальних форм у позаурочній діяльності. Займається обліком рівня учбових досягнень учнів, організацією пізнавальних конкурсів, предметних тижнів та вечорів, контролює виконання режиму дня, висвітлює навчальні досягнення учнів, розробляє систему нагород та заохочень.
Культурно-масова комісія відповідає за формування і розвиток творчих здібностей учнів, вияв їх інтересів та нахилів. Планує, організує, проводить колективні творчі справи, організує творчу діяльність у сфері морального, духовного, громадського виховання. Займається підготовкою та проведенням дозвілля, естетичним оформлення свят, контролює зовнішній вигляд вихованців. Відповідає за організацію свят, вечорів відпочинку, конкурсів, екскурсій та культпоходів.
Комісія з питань безпеки життєдіяльності організовує, контролює роботу санітарних постів, контролює поповнення інформаційних стендів, організує профілактичні заходи щодо здорового способу життя.
Спортивно-оздоровча комісія призначена для формування в учнів здорового способу життя, залучення до спорту та фізичної культури, виховання поваги до себе, свого здоров’я і здоров’я оточуючих. Організує проведення спортивних свят, змагань, ранкової гімнастики, займається обліком відвідування спортивних секцій, висвітлює спортивні досягнення учнів НВК.
Санітарно-господарська комісія формує та розвиває трудові навички, відповідальність за результати та якість праці, за навколишнім середовищем. Організує та проводить роботу по збереженню шкільного майна, дотримання санітарно-гігієнічних вимог у класах, дрібного та поточного ремонту, благоустрою пришкільної території, є ініціатором трудових десантів, екологічних місячників.
Комісія з питань дисципліни і порядку контролює додержання правил поведінки, правил для учнів школи, виконання учнями Статутних вимог. Проводить заходи по вихованню правової культури в учнів. Захищає права та інтереси учнів, розробляє й знайомить учнів з правовими документами.
Інформаційна комісія відповідає за випуск стіннівок, за участь в оглядах-конкурсах плакатів, малюнків, за художнє оформлення заходів, забезпечує інформацією, надає інформацію на сайт НВК, поповнює наглядну агітацію закладу, розвиває кореспондентські здібності.